EHBO, dat leer je voor elkaar!

Juventa Care

Nescioplantsoen 25
1321BH Almere
T. 036-4810083
M. 06-53587703
info at ehbo-kinderen.nl

Veiligheidstips

01-06-2015 14:57

 

Gebruik met skaten passende beschermende middelen
1 op 10 ouders laat kinderen niet fietsen uit vrees 

 

Het aantal -16-jarigen die niet of onvoldoende overweg kan op twee wielen, stijgt in vergelijking met vroeger. 1 op 10 Britse kinderen rijdt niet op de fiets omdat hun ouders hen te weinig laten buitenspelen, zo blijkt uit onderzoek van Kellogg's. 

Meer computer
Te druk bezette ouders nemen te weinig moeite om fietsvaardigheden aan te leren. Bij een derde van de ondervraagden bleek er zelfs geen fiets voorhanden. 48 procent van de ondervraagden vindt het niet eens belangrijk dat hun kroost goed overweg kan met de pedalen. 74 procent van de ouders geeft grif toe dat computer, games en mobieltjes de buitenactiviteiten vervangen. 

Overbeschermen
De vrees van ouders om kinderen alleen buiten te laten spelen, speelt een voorname rol. Ook het onveilig verkeer telt als reden mee. 

Veilige tips

Jammer. door kinderen te overbeschermen, groeien ze niet op als zelfstandige tieners. De site geeft meteen een aantal fietstips. 

  • Tot 4 jaar ziet een kind geen gevaren. Je moet zelf voor een veilige omgeving én voor genoeg uitdaging zorgen. 
  • Tussen 4 en 5 jaar is een blokje om fietsen reuzespannend. Zorg wel dat je het kind kan zien of horen. Toezicht is nog nodig, erbovenop zitten niet. 
  • Maak vanaf die leeftijd ook duidelijke afspraken: 'Tot aan de hoek, niet verder.' Hoe ouder je kind, hoe verder het zal gaan en hoe belangrijker de afspraken: waar ga je naartoe, met wie, wanneer ben je terug.
  • Ken je kind. Doe veel samen, hoe oud het ook is. Zo weet je wat het kan en niet kan. 
  • Wijs je kind op risico's, maar preek er niet te veel over. Als je de gevaren benoemt, vangt hij signalen van mogelijk gevaar beter op. 
  • Vermijd of verbied moeilijkheden niet. Anders gaat je kind geloven dat het niets kan of juist dat het onoverwinnelijk is. Zelf risico's kunnen inschatten en ermee om kunnen gaan, is veiliger dan op anderen moeten vertrouwen. 
  • Vanaf 6-7 jaar wordt de eigen tuin vaak te klein. Of ze alleen op stap kunnen, hangt af van de buurt en van het kind. 
  • Buurkinderen, oudere broers en zussen vormen een goede sociale controle als je kind alleen buiten speelt. 
  • Een kind van 8 of 9 jaar kan een rustige route, niet te ver weg en al eens samen met de ouders verkend, alleen aan. Op naar de bakker?

De gevaren van zwembaden

 

Zwemmen in een zwembad, meer of zee is niet altijd zonder gevaren. Welke chemische of vervuilende stoffen liggen op de loer, en kunnen jou en je gezin ziek maken.

1) Zwembad
Vele zwembaden zijn kwistig met chloor. Chloor doodt de meeste bacteriën in het water, maar houdt zelf ook een aantal risico's in, zoals prikkende ogen, irritatie aan neus en luchtwegen en zelfs ademhalingsproblemen en astma. Binnenzwembaden zijn daarbij een groter risico dan buitenzwembaden. 

In water zwemmen zonder chloor is niet noodzakelijk een betere optie. Vele bacteriën zijn dol op water en gedijen er zeer goed in. De meeste worden verspreid via uitwerpselen en één persoon in het hele zwembad kan iedereen besmetten.

De oplossing? Niet meer gaan zwemmen of buiten komen is niet de oplossing. Er zijn wel een aantal basisvoorwaarden waar je best op let:

  • zwem alleen als het water helder is en je de bodem kan zien. Dit wil niet zeggen dat er geen bacteriën inzitten, maar het toont tenminste wel dat het onderhouden wordt.
  • Let op de randen van het zwembad: ze mogen niet slijmerig of plakkerig aanvoelen.
  • Er moet een waterfilter aanwezig zijn.
  • Wees op je hoede voor een te sterke chloorgeur: dit wijst op slechte ventilatie en kan ademhalingsproblemen veroorzaken. 
  • Leer je kinderen geen water in te slikken
  • Douche voor en na het zwemmen
  • Hou je kinderen uit een zwembad als ze ziek zijn, vooral niet als ze maag- of darmproblemen hebben.
  • Zwem zeker niet dagelijks in een zwembad met te veel chloor

2) Strand
Zwemmen in de zee of een meer is voor velen het summum van vakantie en lijkt veel natuurlijker omdat het 'echt' water is. Maar natuurlijk liggen ook hier gevaren te loeren. Met deze algemene tips vermijd je de grootste drama's:

  • Als je weet waar je heen gaat, zoek dan de kwaliteit van het zwemwater op. Zwem alleen in goedgekeurde gebieden
  • Zwem niet na een hevige regenbui. Regen spoelt soms afvalwater in meren en oceanen.
  • In vervuild of stinkend water zwem je niet, let ook op afvalpijpen.
  • Slik dit water niet door, kleine kinderen houden hun hoofd beter boven water.
  • Check in meren omringd door bossen de lichamen op teken en bloedzuigers

Veiliger springen op de trampoline


Trampoline springen is een gezonde bezigheid, die kinderen actief aanzet tot meer bewegen. Alleen jammer dat trampolines ook zeer gevaarlijk kunnen zijn.

Letsels

In de jaren negentig werd het trampolinespringen razend populair in Amerika, enkele jaren later werden ook onze contreien overspoeld. Niet enkel het aantal toestellen kende een boost, ook het aantal ongevallen. In 2001 liep het aantal letsels in de States al op 90.000. Vooral breuken, ontwrichtingen en letsels aan nek, komen zeer frequent voor.


Hoe kan je deze risico's verkleinen? 

  • Het gewicht van de springers speelt een grote rol, zo staat in Bodytalk. Het risico op een ongeval voor de lichtste persoon is vijf keer groter dan voor de zwaarste. Een kind van 20 kilogram dat samen met een volwassene van 80 kilogram op een trampoline aan het springen is, kan smakken te verwerken krijgen die overeenkomen met een val van 3,5 meter hoogte. Kinderen raken ook vaak gewond tijdens feestjes wanneer ze samen met een volwassene op de trampoline springen.
  • Verlies je kinderen niet uit het oog op de trampoline. Toezicht van volwassenen is nodig, zij moeten op de risico's wijzen, vertellen wat mag en niet mag. Volgens Bodytalk zouden kinderen onder de zes jaar nooit mogen springen op een trampoline, zelfs onder toezicht. Kleine kinderen kunnen immers hun lichaam nog te weinig controleren
  • Zorg vooreen degelijke trampoline De betere trampolines springen veel soepeler en zijn daardoor minder belastend voor de gewrichten. Doordat kinderen soms uren op een trampoline doorbrengen kan je best geen goedkope trampoline aanschaffen. Deze springen veel te hard.
  • Deze punten zijn bepalend voor de prijs en kwaliteit van een trampoline:
  • de dikte van het staal, de bovenrand (toprail) is belangrijker dan de poten
  • de diameter van het stalen buizenframe
  • de lengte van de veren
  • het aantal veren
  • galvanisatie van het frame (ter voorkoming van roest moet de binnen- en buitenzijde van het frame gegalvaniseerd zijn)
  • Om meer veiligheid te bieden is het mogelijk om de trampoline geheel of gedeeltelijk in te graven, wel moet er dan een kuil onder het midden gegraven worden. Aangeraden wordt om een hoogte van 10 centimeter tussen het gras en de bovenkant van de trampoline aan te houden.
  • Er zijn netten te verkrijgen die de trampoline geheel omspannen. Deze netten zijn er zowel voor de boven- als onderkant van de trampoline. Het net aan de bovenkant biedt bescherming aan degene die aan het springen is. Een net aan de onderkant is wellicht minder vanzelfsprekend. Kleine kinderen, vooral die net kunnen lopen, willen graag onder trampoline lopen of spelen. Dat is zeer gevaarlijk als er op hetzelfde moment iemand aan het springen is. Het net zorgt er tevens voor dat er geen huisdieren onder de trampoline kunnen komen.
  • Spring ook nooit direct vanaf de mat op de grond. Altijd eerst stoppen met springen en dan van de trampoline afspringen.
  • Springen met verschillende personen is gevaarlijk. Door de ongewenste bundeling van krachten kan iemand dan echt "gelanceerd" worden.
  • Let ook op als de springmat nat is: een natte trampoline kan erg glad zijn.

 

(bron: hln.be)